Üzemanyagcellás személyszállító drón készül Magyarországon

1931-ben érkezett Budapestre a Graf Zeppelin merev vázas, kormányozható léghajó. A százezer köbméter hidrogénnel töltött repülő szivarok aranykorának a Hindenburg amerikai katasztrófája vetett véget, meg a második világháború. Ha tervek megvalósulnak, kilencven évvel később ismét hidrogén fog embereket repíteni a magyar égre, és erre már csak három évet kell várni.

Amerikai-magyar együttműködésben, Jakabszálláson dolgoznak a jövő lehetséges légitaxiján. A massachusetts-i légijármű-fejlesztő és -gyártó Alaka'i Technologies azért választotta partnernek a hasonló profilú, magyar Genevation Aircraft céget, mert jelentős sikereket értek el saját fejlesztésű repülőgépükkel.

GenPro. Műrepülésre született

A Genevation Aircraft két magyar fiatalember sikertöténete a magyar puszta közepén. Szabó Viktor és Farkas Csaba világszínvonalú repülőgépet teremtett tulajdonképpen a semmiből. Okkal lehetnek büszkék, hiszen a Genpro a világ első hibrid térrácsos szerkezetű műrepülő versenygépe. Fém és szénszálas szerkezeti elemek ötvözésével 600 kilogramm lett a gép tömege, a legerősebb motor 330 lóerős, és 13 g terhelést is elvisel. 2018-ban, a repülés Forma 1-es versenysorozatában harmadik helyen végzett egy Genpro, jelenleg a brit bajnokságban gyűjti a kupákat. A motor és a légcsavar kivételével a repülőgép minden eleme Jakabszálláson készül, az árcéduláján szabad szemmel is jól látható összeg: 100 millió forint. A repülőgép megépítése során megszerzett tudásukat nemzetközi kutatás-fejlesztési projektekben, együttműködésekben, később pedig nemzetközi beszállítói tevékenységekben tudják kamatoztatni.

A magyar cég négy hónappal ezelőtt csatlakozott az amerikai projekthez, most jött el az idő, hogy megtekinthettük a Skai névre keresztelt hatalmas drónt. Öt személynek és némi csomagnak biztosít helyet a karbon-kompozit anyagokból készített szerkezet. A végleges teherbírása 500 kilogramm lesz, 4 órás repülési idővel, ami azt jelenti, hogy az ország bármely pontja elérhetővé válik egy tankolással. Hat darab alacsony fordulatszámon működő rotor tartja mozgásban, maximálisan 160 km/h sebességgel. Az energiát az utas- és a csomagtér között beépített hidrogén üzemanyagcellák biztosítják, szuperkapacitor pufferrel. Azt, hogy mennyi hidrogént tud magával vinni, mekkora a Skai tömege, milyen teljesítményt tud leadni a cellaköteg és hasonlók, a fejlesztési stádiumra hivatkozva nem árulták el.

Futurisztikus forma

A tervezők azért használják a hidrogént, mert meggyőződésük szerint az üzemanyagcellás energiaellátás biztosítja a legalacsonyabb tömeg melletti megfelelő teljesítményt, a tankolás ideje pedig rövid. A gépet úgy tervezték, hogy két rotor leállása esetén is biztonsággal le tudjon szállni, de a vázhoz rögzített ejtőernyővel nagyobb probléma esetén is biztosított a kontrollált földet érés. Különösen nagy feladatot jelent majd a pilóták képzése, és az engedélyeztetés jogi, szakmai hátterének kialakítása, mivel precedens nélküli a helyzet. A pilótával repült drónok valahol a helikopterek és a könnyű repülőgépek között helyezkednek el, az újabb kollektív fejvakarás a teljesen önműködő és személyszállító multikopterek esetében tetőzik majd, bár a hatóságok segítőkésznek és rugalmasnak mutatkoztak eddig. 

Ne úgy képzeljék el a dolgot, hogy még nedves lesz a pecsét a drón virtuális forgalmiján, és még aznap lehet menni pizzázni a Velencei-tóra úgy, hogy közben különböző háztetőkről felkapjuk a haverjainkat. Először sürgős szállításokra lehetne igénybe venni a drónt, később az általános csomagszállítás hétköznapjaival tudják tesztelni a műszaki és üzemeltetési feltételeket. Utoljára jöhet a személyszállítás elindítása, de nem bárhonnan bárhova. Kijelölt állomások között folyhat majd az utasok reptetése, zárt légifolyosókon.

Hogy mikor lesz ebből valóság? 2023-ra ígéri a két cég, hogy elkészülnek személyszállító drónnal. Noha a nekünk mutatott példány még nem repül, Amerikában már folynak a tesztrepülések, szoros együttműködésben a szövetségi légügyi hatóságokkal. Sokat fog segíteni az európai engedélyeztetési eljáráson, a tengerentúlon már lesz kitaposott ösvény.

 

Cégünk, a kecskeméti Metalconstruct Zrt. több, mint 70 éves múltra alapozott termelési, tervezési és technológiai tapasztalatait felhasználva készít alumínium késztermékeket különböző ipari és lakossági célokra. Legnépszerűbb termékeink az alumínium transzport dobozok, raklapok és különböző állványok. Standard termékeink mellett egyedi elképzeléseit is meg tudjuk valósítani.

https://www.facebook.com/metalconstructZrt/
https://goo.gl/maps/XuPmQKk4ww3saDcr8
Webáruház